Dieta w ciąży - Jak się odżywiać w ciąży - etapyciazy.pl

Dieta w ciąży – co jeść aby dziecko i mama były zdrowe?

Dieta w ciąży – co jeść aby dziecko i mama były zdrowe?
5 (100%) 1 vote

Przyszła mama odżywia się za dwoje, zaś  dieta w ciąży ma wpływ na zdrowie dziecka. Wiele kobiet martwi się aby nie przytyć w czasie ciąży. Aby łatwiej wrócić po porodzie do dawnej sylwetki istotna jest zdrowa dieta w ciąży.  Nie są jednak konieczne żadne restrykcyjne diety, czy odmawianie sobie niektórych pokarmów. Kobiety w ciąży mają różne zachcianki żywieniowe, którym trudno się oprzeć. Dlatego też aby została ułożona odpowiednia dieta w ciąży,  jadłospis powinien być dobrany w oparciu o zdrowe produkty, jak najmniej przetworzone i jak najbardziej różnorodne. W diecie  w ciąży powinny znaleźć się produkty mięsne i zbożowe, warzywa i owoce oraz produkty mleczne, jaja i tłuszcze. Trzeba zadbać o to aby była to dieta wolna od GMO.

Podstawą żywienia kobiety w ciąży powinny być produkty z pełnego przemiału, jak chleb pełnoziarnisty, kasze, płatki owsiane. Ważny jest również nabiał, który jest bogatym źródłem wapnia. Z kolei mięso, drób i ryby dostarczają wartościowego białka. Za to należy unikać słodyczy i tłuszczy zwierzęcych, które mogą stać się źródłem nadwagi, której po porodzie trudno będzie się pozbyć.

Problemem wielu kobiet w ciąży jest anemia, dlatego podstawą jest dieta bogata w żelazo w ciąży.  Dziecko wykorzystuje żelazo do budowy czerwonych krwinek i tkanek. Aby je dostarczyć warto wzbogacić dietę o jaja, fasolę i zielone warzywa. Żelazo znajduje się również w czerwonym mięsie, a szczególnie w wątróbce.

Ponieważ kobiety w ciąży często cierpią na zaparcia, warto umieścić w diecie produkty bogate w błonnik. Z tego samego powodu, oraz częstych w ciąży nudności wymiotów, wskazana jest dieta lekkostrawna w ciąży.

Z uwagi na niebezpieczeństwo rozwoju pasożytów i bakterii warto unikać takich produktów jak surowe jaja, surowe owoce morza, sery pleśniowe lub surowe mięso.

Kontrowersje budzi dieta wegańska w ciąży. Jednak zdaniem wielu specjalistów, kobieta, która jest weganką, nie musi w ciąży zmieniać swoich przyzwyczajeń żywieniowych.